De kracht van [Z]OO

[Z]OO is klein. Robert van Rixtel en Eric van Casteren. Part time. Máár. De heren kunnen delegeren en hun netwerk is imposant. Een schare mensen werkt mee. Zonder aarzeling. Ontwerpers, fotografen, schrijvers, drukkers, papierleveranciers. Op afroep, eveneens onbezoldigd en evenzeer bevlogen, bewogen.

Aldus slaagt het tweetal, slagen de aanjagers, er in een benijdenswaardig oeuvre op te bouwen. Waaronder: de [Z]OO agenda, met een telkens andere invalshoek. Alsook: de prikkelende reeks monografieën over vormgeving. Tot nu toe: pictogrammen & iconen, geur & ontwerp, papier, letters, tentoonstellingsvormgeving, webontwerp en de vormgeving van theater. Inclusief geluid en licht. Elk boek wordt gedoopt. Tijdens een symposium. Met keuren aan sprekers en dagdeelvoorzitters. Tegenwoordig zijn er zelfs twee symposia: Amsterdam en Eindhoven.

Jong nog is: Roots. Een serie cahiers. Over oudere grafisch ontwerpers. Aan mij de eer het spits af te bijten. Niet zozeer als ontwerper, doch als "voetgangersbrug" tussen reclame en grafische vormgeving. Pure ontwerpers volgen: Walter Nikkels, Jan van Toorn en wacht verder maar af. De betekenis van de cahiers is, met name, het behoud van een stukje erfgoed. Rechtstreeks opgetekend.
Uit de betrokken mond.

[Z]OO vergaart, bewaart en geeft door. Kennis. Gevoel. Drijfveer: het vak, het grafisch vak. [Z]OO publiceert wat anders nooit zou verschijnen. [Z]OO organiseert wat anders nooit zou plaatsvinden. Terecht dus, ten zeerste terecht, dat de Grafische Cultuurprijs 2006 is toegekend aan [Z]OO producties.

Paul Mertz